Bekijk RN2Blend jaaroverzicht 2021

Podcastseries, artikelen, RN2Blend TV en een digitaal magazine. De onderzoekers van RN2Blend hebben in 2021 op allerlei manieren van zich laten horen en hun resultaten gedeeld. Wat waren de mijlpalen het afgelopen jaar? Bekijk het jaaroverzicht!

Februari

Een 7-uur durende podcastreeks en een geschreven leergeschiedenis. Daarmee deelden RN2Blend-onderzoekers Pieterbas Lalleman, Dieke Martini en Hugo Schalkwijk de resultaten van hun onderzoek naar de gedifferentieerde inzet van verpleegkundigen in Rijnstate. De onderzoekers overhandigden de leergeschiedenis aan VAR-voorzitter Gerjanne ter Beest en RvB-lid Hans Schoo. Het was de afsluiter van het eerste deelonderzoek binnen de onderzoekslijn 'Leren van het verleden. Functiedifferentiatie door de eeuwen heen'.

Maart

Hester Vermeulen, hoogleraar Verplegingswetenschap (Radboudumc) en voorzitter van de RN2Blend-onderzoeksgroep, sloot op 23 maart de eerste reeks afleveringen van RN2Blend TV af. Ze blikte terug op de 6 voorgaande afleveringen én ze keek vooruit. Wat is door de onderzoekers al opgehaald en wat zijn de plannen voor de toekomst?

RN2Blend-onderzoekers Syb Kuijper, Martijn Felder, Roland Bal en Iris Wallenburg liepen mee met verpleegkundigen die in de coronazorg werken. Een belangrijke conclusie? De kennis en ervaring van verpleegkundigen is onmisbaar in de organisatie van coronazorg.

Juli

RN2Blend-onderzoeker Dewi Stalpers bestudeert de mogelijkheden van het ‘craften’ van verpleegkundig werk. Oftewel: zelf kleine aanpassingen doen in je werk om het daarmee beter te laten aansluiten op je interesses en kwaliteiten. In een artikel in TvZ vertelt ze wat dit kan opleveren.

Augustus

Gedifferentieerd werken is geen doel op zich, maar onderdeel van de professionalisering van het verpleegkundig vak in ziekenhuizen. Het is essentieel om verpleegkundigen te betrekken bij de veranderingen, maar het is ook aan de beroepsgroep zelf om hierin het initiatief te nemen. Dat komt naar voren in een onderzoek naar functiedifferentiatie in 36 Nederlandse ziekenhuizen, dat is gepubliceerd in The Journal of Advanced Nursing.

September

RN2Blend-onderzoekers Pieterbas Lalleman, Dieke Martini en Hugo Schalkwijk onderzochten het werk en de positie van verpleegkundig onderzoekers in ziekenhuis Isala.  In de 5 afleveringen van de podcastserie Uniform en Onderzoek delen verpleegkundig onderzoekers en andere professionals uit Isala hun verhalen, knelpunten en successen.

Oktober

Op IC-afdelingen ontstond tijdens de eerste coronagolf ruimte voor experimenten met taak- en rolverdeling en teamsamenstellingen. Blijvend investeren in flexibele teams biedt kansen met het oog op de personeelstekorten op de IC’s. Dit blijkt uit een onderzoek van RN2Blend dat is gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift Gedrag & Organisatie.

December

In december verscheen het digitale magazine van RN2Blend. Het magazine staat vol met verhalen uit de praktijk, interviews met onderzoekers en praktische tips. Het is gemaakt voor alle verpleegkundigen en andere geïnteresseerden in gedifferentieerd werk en het onderzoek daarnaar.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte! Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang het RN2Blend-nieuws maximaal 1 keer per week in je mailbox.

Schrijf je in