Leergeschiedenis over gedifferentieerde inzet verpleegkundigen overhandigd aan Rijnstate
Een 7 uur durende podcastreeks en een geschreven leergeschiedenis. Daarmee deelden RN2Blend-onderzoekers Pieterbas Lalleman, Dieke Martini en Hugo Schalkwijk de resultaten van hun onderzoek naar de gedifferentieerde inzet van verpleegkundigen in Rijnstate. Ze voerden er gesprekken, woonden besprekingen bij en liepen mee met verpleegkundigen.
Lalleman overhandigde de leergeschiedenis woensdag aan VAR-voorzitter Gerjanne ter Beest en RvB-lid Hans Schoo. Daarmee werd het eerste deelonderzoek binnen de onderzoekslijn 'Leren van het verleden. Functiedifferentiatie door de eeuwen heen'Â afgesloten.
Jaren '80
De leergeschiedenis beschrijft de ontwikkeling van het verpleegkundig werk en de gedifferentieerde inzet van verpleegkundigen in Rijnstate. Het bestrijkt een lange periode: de eerste verhalen spelen aan het begin van de jaren '80. Maar er is ook veel aandacht voor de COVID-19-crisis van het afgelopen jaar, en de invloed daarvan op het werk en de invloed van verpleegkundigen.
Meerstemmig
Een leergeschiedenis leent zich niet voor harde conclusies, vertelt Lalleman. Het is een beschrijving van de gebeurtenissen, vanuit veel perspectieven. "Kern van de leergeschiedenis is de meerstemmigheid rondom dit thema in beeld brengen, het collectieve geheugen organiseren en daardoor innovatie aanjagen. We beschrijven het verhaal, geven daar een reflectie op en delen het dan weer met betrokkenen. In dit geval iedereen in Rijnstate. Maar het verhaal leent zich ook heel goed als spiegel voor andere zorginstellingen."
Podcastreeks
Er komt wekelijks een aflevering van de podcastreeks online. De onderzoekers zijn inmiddels gestart in een volgend ziekenhuis, het Isala in Zwolle.