Wereldwijd veel variatie in verpleegkundige titels en opleidingen
Een master-opleiding tot beleidsverpleegkundige of verpleegkundig informatiespecialist? In Nederland nog toekomstmuziek, in de Verenigde Staten al realiteit. RN2Blend-onderzoeker Julia van Kraaij deed onderzoek naar verpleegkundige opleidingen wereldwijd. Ze keek onder meer naar verpleegkundige titels, opleidingsduur en praktijkuren. De verschillen tussen landen zijn groot.
Groot aanbod
Van Kraaij en haar collega-onderzoekers onderzochten data over verpleegkunde opleidingen op mbo-, hbo-, master- en postdoctoraal niveau in 36 landen. “Alleen Nederland telt al ontzettend veel verpleegkundige opleidingen”, vertelt Van Kraaij. “Ga je over de grens kijken, dan is het aanbod helemaal enorm en divers. Niet alleen wat betreft de opleidingen, maar bijvoorbeeld ook in de benamingen van verpleegkundigen.”
Onderzoeksresultaten vertalen
En dat terwijl verpleegkundig werk niet per se aan landsgrenzen gebonden is. Denk aan verpleegkundig onderzoek. Die kennis wordt vaak internationaal gedeeld en toegepast in de eigen praktijk. Van Kraaij: “Als je bijvoorbeeld uitkomsten van verpleegkundig onderzoek uit Australië wilt vertalen naar de Nederlandse situatie, is het fijn als je niet eerst hoeft uit te zoeken wat die rollen en benamingen daar betekenen.”
Opleidingsduur verschilt
Uit het onderzoek kwamen inderdaad grote verschillen naar voren. Bijvoorbeeld over de duur van de verpleegkundige opleidingen. “Die kan per land sterk verschillen”, licht de onderzoeker toe. “Met name tussen Europese* en niet-Europese landen zagen we hierin een grote variatie. In het ene land behaal je je titel in 2 jaar, in het andere land duurt het 4 jaar. In beide gevallen mag je je verpleegkundige noemen, maar heb je dan ook dezelfde competenties ontwikkeld?”
Opleidingsaanbod verbreden
Ook is er wereldwijd veel variëteit in het aanbod van masters en andere verpleegkunde opleidingen, zoals PhD’s. Van Kraaij: “In Nederland heb je de opleiding tot verplegingswetenschapper en verpleegkundig specialist als erkende masters of science. In de Verenigde Staten zijn maar liefst 11 erkende verpleegkunde-opleidingen op master-niveau. Je kunt daar bijvoorbeeld doorleren tot beleidsverpleegkundige of verpleegkundig informatiespecialist. Dat zet ons aan het denken: kunnen we het vak interessanter maken als we het opleidingsaanbod verbreden? En zo zorgen voor meer ontwikkelmogelijkheden?”
Verschillen verkleinen
Van Kraaij hoopt dat het onderzoek bij verpleegkundigen en beleidsmakers onder de aandacht komt. “De eerste stap is inzicht in de overeenkomsten en verschillen. Dat kan helpen als je dingen wilt verbeteren of meer gelijk wilt trekken. Wees je er bewust van. Kijk en vergelijk.” De volgende stap is om de verschillen te verkleinen.” Daarvoor is ook meer samenwerking tussen landen nodig, stelt Van Kraaij. “Het ontwikkelen van onderwijs is nu nog heel versnipperd. Dat kan meer worden gelijkgetrokken.” Idealiter hebben verpleegkundigen een grote rol hierin. “Dat ze meedenken en meebeslissen over de eigen opleiding en de ontwikkelmogelijkheden binnen hun vak.”
Lees het artikel in Nurse Education Today: Uniformity along the way: A scoping review on characteristics of nurse education programs worldwide.
*Dat binnen Europa de verschillen wat betreft de initiële opleidingen kleiner zijn, heeft te maken met Europese regelgeving. Als gevolg van die regels is onder meer het aantal benodigde praktijkuren en studiepunten voor de verpleegkunde-opleidingen gelijkgetrokken.