Wat beelden zeggen over het verpleegkundige werk - deel 7
Deze foto gaat over de werkverdeling. “Dagstarts, huddles en evaluatie zijn onderdeel van onze dagelijkse praktijk”, zegt een van de deelnemers aan het photovoicegesprek. “We verdelen samen het werk, we koppelen studenten op basis van hun leerdoelen aan patiënten en we nemen de dagplanning door.”
Er is een vaste structuur waarin elke dag alle diensten worden opgestart. “Centraal daarin staat vooral de werkverdeling en dat is dan ook waar we aan het einde van de dienst op evalueren. ‘Heb je lekker gewerkt?’ vragen we elkaar. ‘Zeker!’ kan het antwoord zijn, ‘ik heb al mijn werk af kunnen ronden en overgedragen en ook nog een bijeenkomst met de werkgroep gehad.’”
Niets mis met die vraag en het antwoord, maar wat hebben we vandaag geleerd? Wat ging er goed en waarom en wat kan er beter en hoe gaan we dat doen? Voor dit soort reflectie is nauwelijks tijd en ruimte. Dat is zonde, want het team loopt daardoor kansen mis om samen structurele oplossingen voor vraagstukken te organiseren. Door functiedifferentiatie kan er meer tijd voor reflectie ontstaan. Belangrijk is wel dat die ruimte er niet alleen voor regieverpleegkundigen moeten komen, want reflecteren en dus leren is voor elke verpleegkundige van belang.
Een selectie van de foto’s die gemaakt zijn voor deelonderzoek 3 was ook te zien tijdens kennisfestival BRUIS.